torsdag, april 10, 2008

Ost-fusk!


Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka det här. Jag köper ofta riven ost på påse till matlagning eftersom jag helst inte vill slösa på min vanliga ost. Jag tror inte att jag någon gång har provat Wernerssons rivna ost av "Goudatyp". Men enligt Aftonbladet säger dess innehållsförteckning att den innehåller "70% ickeost och 30% äkta vara". 70 % av den rivna osten är alltså inte ost. Det är ett substitut och en lågprisprodukt som kallas "analog ost" tillverkad på billig fettråvara.


Okej kan jag tycka, jag har inget emot att använda substitut som har ostegenskaper. Det får gärna vara lite billigare då, men kalla det inte ost! Jag vill inte tro på och betala för ost om det inte är det. Det ska också vara väldigt tydligt vad "ickeosten" innehåller och har för ursprung.

Falsk marknadsföring tycker vi inte om. Och inte Livsmedelsverket heller.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig men visst vill man väl gärna att riven ost ska vara riven ost. Gud vad osten blivit dyr förresten, trodde jag hade synfel igår på konsum.

E-S sa...

Usch! "Analog" ost... Var ska detta sluta?!

Cia sa...

ja och smöret är inte heller helt billigt längre... Liksom spannmålet blir allt dyrare.

Siquidem sa...

Och då kommer vi osökt till denna fråga: Wtf är i sådana fall digital ost? :)