måndag, april 21, 2008

Mataffären


Coop ger sig på ett nytt försök med matförsäljning via internet. Idag öppnar Mataffären som vid minst en order av 500 kronor levererar till Stockholmsområdet. Utbudet är stort och de har både Färskvarugaranti och Leveransgaranti. Priserna (tycker jag) ligger runt normala priser. Det är inte någon lågprisaffär, men motsvarande vad du kan förvänta dig på en vanlig Coop eller Ica.

Det jag tycker kostar lite mer är glassen. Ben & Jerrys kostar till exempel hela 6 kronor mer här än i (vissa/de flesta) andra affärer. Det KAN dock vara ett resultat av den prisutveckling på råvaror som råder. Eller så kostar det bara mer att leverera fryst mat. Jag vet inte.

En annan sak jag funderar på är hur man får rätt pris på grönsakerna. Om det är kilopris på lök och du bestämmer att du vill ha en lök kostar det 1,58 kronor. Hur VET dom att alla lökar väger lika mycket... Eller har man ett medelpris och hoppas att det lite utjämnat i slutändan... Är det jag eller Mataffären som förlorar på det?

Jag signade upp mig på ett specialerbjudande innan öppningen för att få fri frakt vid första köpet men har inte sett till någon än. Jag hoppas den kommer så ska jag ge det här en chans, åtminstone en gång! Frakten ligger normalt på 85 kronor per köp.

Inga kommentarer: