fredag, november 02, 2007

Kolasnittar


Enkelt, gott och traditionellt - riktiga småkakor till kafferepet!

100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
1 msk sirap
2,5-3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
(ca ½ dl hackad mandel)

Rör smör, socker, vaniljsocker och sirap till en "porös" smet (så poröst det nu kan bli...) och blanda sedan ner mjölet blandat med bakpulvret och mandeln. Rulla 4 fingertjocka längder (eller 3 st om man vill ha kakorna lite större) och platta ev till längderna med en gaffel.
Grädda kakorna i 175 grader i 10 min.
Skär kakorna på snedden medan de fortfarande är varma.
Huuuuur gott som helst - och fort gjort :)

Receptet kommer från "Läckert Bakat" - ICA Bokförlag - men kolasnittarna borde iofs blivit för mycket svensk tradition för att det ska bli nåt tjafs om rättigheter ;)

4 kommentarer:

E-S sa...

Mmm... De här var riktigt goda!

Och vilken snygg design vi har nu ;)

Anonym sa...

Jag är väldigt avundsjuk på ert fikande... Jag hoppas att jag får tillfälle att delta någon gång i framtiden!

Jag håller helt och hållet med Emma-Sara! Jättesnygg design! Ni måste ha suttit uppe hela natten!

E-S sa...

Cia: Du var helt klart saknad! Det blir liksom inte samma sak med webkamera ;)

Och vi höll väl på si så där cirka halva natten iaf :) Kul att du också är nöjd. Vi ändrade den från vaniljvipshållet till mer åt grädde, som du sa!

Anonym sa...

Jag som hade så fina figurer som hoppade omkring... Grädden föredrar jag rent smakmässigt, men jag tror den hade funkat finfint här med :)