söndag, mars 21, 2010

Söndagsfika - choklad-cupcakes

...med choklad/vaniljglasyr blev det idag. Jag hittade receptet i Aftonbladets Härligt hemma nr 9. Omdömet från mina tuffa brorsbarn blev mycket positivt och jag gillade dem med. Enkla att göra dessutom. :)





12 mellanstora eller 24 små
3,75 dl vetemjöl
1 dl kakao
1 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
125 g rumsvarmt smör
2,5 dl strösocker
2 ägg
1 dl mjölk
0,5 dl crème fraîche

Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver. Vispa smöret och sockret luftigt. Rör ner äggen ett i sänder och rör sedan ner mjölblandningen. Varva med mjölken och crème fraichen.

Häll smeten i formar, fyll till 2/3 (ta dubbla formar eller ställ i muffinsplåt). Grädda i 175 grader; 18-22 min för de mellanstora, 15 min för små. Låt kallna innan du glaserar dem.

Glasyr
60 g osaltat smör
5 dl florsocker
100 g Philadelphiaost
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl kakao
1 msk kaffe

Låt smöret mjukna och rör ihop det med osten, florsockret, vaniljsockret och kakaon. Rör krämigt och tillsätt sedan kaffet.

För vaniljglasyr - uteslut kakao och kaffe.

Inga kommentarer: