fredag, augusti 29, 2008

Pengar

När man är student (som jag var till alldeles nyligen) och har väldigt lite pengar varje månad, är det lätt att man snålar på förbrukningsvaror som mat. Man måste äta varje dag och eftersom dess materiella existens är kortvarig resonerar många att det inte är värt att lägga ut mycket pengar på. Jag tror dock tvärtom och kostar hellre på mig god mat som kostar lite mer än att bränna några hundralappar varje helg på öl.

Men det sitter fortfarande i att god mat helst inte får kosta så mycket. Man blir dumsnål och väljer bort lyxvaror för att det är en förhållandevis dyr vara. Jag måste erkänna att jag hade lite ångest när jag köpte parmesanbiten häromdagen. Även fast det var billig parmesan är det mycket pengar för en liten bit. Men å andra sidan måste jag tänka att jag vissa kvällar lägger mer pengar på godis som jag inte har alls lika mycket glädje av...

Ibland är det okej att slösa lite och ofta handlar det om produkter som är dyra att köpa men sedan räcker en väldigt lång tid. Igår köpte jag till exempel en burk buljong för femtio kronor. När man jämför det med de stora varumärkenas versioner för en tia är det mycket pengar, men om jag skippar en fika en gång och istället äter extra god mat 20 ggr är det absolut värt det!

Mat kostar alltid pengar! Satsa då på god mat till nästan samma pris och strunta i alla extrautgifter på tjafs!

Because you're worth it!

Inga kommentarer: